Katse ulos - mitä tapahtuu yrityksen ulkopuolella?

15.6.2016


Jaakko Ranta

Katse ulos, mitä tapahtuu yrityksen ulkopuolella?

Hallitus katsoo eteenpäin, tulevaisuuteen. Koska toimiva johto tietää kuitenkin paremmin mitä yrityksen sisällä tapahtuu, hallituksen vahvuus saisi olla ulkopuolelta tulevien vaikutusten tuomisessa päätöksentekoon. Näin StyrelseAkademienin perustajiin kuuluva Öjvind Norberg avasi omaa hallitusfilosofiaansa Future Board ry:n kaksikymmenhenkiselle Tukholmassa kesäkuun alussa vierailleelle ryhmälle.

Tukholma onkin oiva paikka tutkia mitä tulee Suomessakin tapahtumaan muutamaan vuoden päästä. Monet kansainväliset kuluttajabrändit testaavat uusia tuotteita juuri Tukholmassa ennen kansainvälistä levitystä. Tukholmassa on syntynyt välilukuun suhteutettuna toiseksi eniten - heti Silicon Valleyn jälkeen - globaaleja startup-tähtiä (unicorns), kuten Skype ja Spotify. Ja trendit, niiden tuntemisesta tukholmalaiset tunnetaan.

Tässä kolme poimintaa yrityksistä joissa vierailimme:

  1. Joukkorahoitus on jo ohittanut euromääräisesti bisnesenkelisijoitusten arvon ja tulee lähiaikoina ohittamaan myös pääomasijoittajien tekemien sijoitusten arvon. Mielenkiintoisinta eivät kuitenkaan ole eurot vaan asiakkaiden/kiinnostuneiden sitouttaminen. Joukkorahoitus on vähintään yhtä paljon markkinointia kuin rahoitusta. Vierailumme kohde FundedbyMe on viiden kovimman joukkorahoitusalustan joukossa Euroopassa. Heidän herkullisimpia tarinoitaan oli uusi vodka-yritys, joka sitoutti asiakasomistajansa viikoittain kysymään Systembolagetista tiettyä vodkatuotetta. Kun muutaman kuukauden ympäri maata ja joka viikko tuotetta oli kysytty, päätti Systembolaget ottaa tuotteen valikoimiinsa.
  2. Joka toinen ruotsalainen käyttää päivittäin Facebookia. Noin 36 %:ia 36-45 vuotiaista ruotsalaisista käyttää Linkediniä. Taitaa joissain ammattiryhmissä olla prosentit lähellä sataa. Digitaalista todellisuutta ei ole yhdelläkään yrityksellä varaa ohittaa. Miltton Labs Ab:n niche on vaikuttamisviestintä erityisesti digitaalisilla työkaluilla. Mielenkiintoisinta oli kuulla, kuinka he pystyivät muuttamaan 55 tarkkaan valitun poliitikon digitaalista maailmaa – mitä he näkevät netissä, Facebookissa jne. – yksityiskoulujen puolustuskampanjassa. Kuka päättää siitä mitä sinä näet tai kenen mielipiteitä sinä muokkaat?
  3. Oikeiden ihmisten löytäminen ja motivointi ovat keskeisiä haasteita valtavalle määrälle yrityksiä. Esimerkiksi Wärtsilä nimeää sen riskienhallinnassaan globaaliksi, johtoryhmätasolla käsiteltäväksi riskiksi. Studentwork Ab on pääosin suomalaisomisteinen, mutta ruotsalaisten osaomistajien vetämä henkilöstövuokraus- ja rekrytointifirma. Samaa viestiä tuli sekä Öjvindiltä että muista yrityksistä, mutta Studentworkillä asia tiivistettiin. Tarvitaan vastauksia miksi tehdään? Ei siis vain palkan vuoksi, vaan tehdä maailmasta parempi paikka; puhtaampaa ympäristöä, tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa, iloisempaa elämää. Siinä viestintä- ja strategiahaastetta meille kaikille.

Erittäin inspiroivia, mielenkiintoisia tarinoita. Viimeisenä huomiona silti, itse asiassa nämä eivät vielä olleet sitä tulevaisuutta. Kaikki esimerkit ovat jo täällä ja tänään. Olemmeko siis edes kisassa enää mukana ja mitä mahtaa olla tulossa?
 

Jaakko Ranta
Puheenjohtaja, Future Board ry

Future Board ry on alle 40-vuotiaiden yritysten hallituksissa toimivien yhdistys, joka toimii tiiviissä yhteistyössä hallituspartneriverkoston kanssa.